Vai al contenuto

FCA potrebbe cedere Magneti Marelli a Samsung


Messaggi Raccomandati:

http://www.autonews.com/article/20160803/COPY01/308039916/fiat-chrysler-may-sell-magneti-marelli-parts-unit-to-samsung-in-3b

 

Cita

Fiat Chrysler may sell Magneti Marelli parts unit to Samsung in $3B deal, report says

 
August 3, 2016 @ 6:40 am
Jungah Lee, Sohee Kim and Tommaso Ebhardt
Bloomberg
 

SEOUL/BERLIN -- Samsung Electronics is in advanced talks to buy some or all of the operations of parts maker Magneti Marelli from Fiat Chrysler Automobiles, according to people familiar with the matter.

Samsung is particularly interested in Magneti Marelli’s lighting, in-car entertainment and telematics business and could consider an acquisition of the whole company, the people said, asking not to be identified as the discussions are private.

The deal could be worth more than $3 billion with a goal of closing this year, one of the people said, which would make it the company’s biggest-ever acquisition outside South Korea.

Vice Chairman Lee Jae Yong, 48, is reshaping Samsung, South Korea’s biggest company, as he takes on more responsibilities once held by his father. He has sold off assets and narrowed the conglomerate’s scope as he seeks to bounce back from a downturn in the smartphone business. A move into automobile components would help decrease Samsung’s reliance on consumer electronics.

Lee, who has been a director of Fiat Chrysler’s controlling shareholder Exor since 2012, would also position his company to benefit from the rising interest in cars from technology companies.

Apple, Baidu and Google are pushing into automobiles, seeking to deploy their technology into new areas as cars become more advanced. Samsung Electronics had more than $70 billion of cash and marketable securities as of March 31, according to data compiled by Bloomberg.

In addition to global leadership in smartphones, Samsung is the world’s biggest producer of memory chips and televisions.

Samsung declined to comment in an e-mail statement. A Fiat Chrysler spokesman had no comment.

Fiat Chrysler was the first major carmaker to strike a deal with Google on driverless vehicles and the company is in discussions with other technology companies, CEO Sergio Marchionne said on a conference call after the company’s second-quarter earnings results last month.

After calling off efforts to pursue a merger with General Motors Co., Marchionne has made eliminating debt his highest priority before he leaves the post in 2019. Achieving the goal would put Fiat Chrysler in a better position to find a partner. Marchionne contends that the auto industry wastes too much money and needs to consolidate to finance investment in new technology.

In December, Samsung Electronics created a team to work on automobile components, in-car entertainment and autonomous driving. It has also been charged with coordinating with other arms of the conglomerate making batteries and providing software services.

Last month, Samsung’s Shanghai unit bought a 3 billion-yuan ($451 million) stake in China’s BYD to gain a slice of surging sales of electric cars.

New lighting ideas

In 2009, Magneti Marelli and Samsung teamed up to develop display products for entertainment, information and navigation. Samsung, which is expanding global sales of its displays using organic LEDs and lighting solutions, could offer new light sources and bendable dashboards to design-sensitive luxury car drivers.

Magneti has years of experience in satellite navigation, connectivity, infotainment and telematics systems, which offer connectivity with external electronic devices. Telematic devices allow in-vehicle access to specific services, including insurance, car parks and anti-theft security.

An eventual sale of Magneti Marelli would help Marchionne in what analysts see as the most challenging plan of his five-year strategy, which include more than doubling net income: turning Fiat Chrysler’s 5 billion euros in net industrial debt into a cash pile of at least 4 billion euros. That compares with an average estimate of 3.81 billion euros of debt at the end of 2018 by 12 analysts.

Marchionne said in April that there will be a point in time when Fiat will consider a disposal of Magneti Marelli. "We will be in a position to take a hard look at this to find out whether it makes sense to continue Marelli in the portfolio,” Marchionne told analysts April 26. "But we’re far removed from that today.”

Fiat’s components business, which includes Magneti Marelli, Comau and Teksid, made 111 million euros of adjusted earning before interest and taxes on 2.43 billion euros of revenue in the second quarter pushed by "higher volumes" at Magneti Marelli, Fiat said July 27.

Acquiring scale

Acquiring the business would immediately give scale to Samsung’s automotive ambitions through established brands, plants and distribution. A deal could open up access for Samsung to supply some of Fiat’s luxury brands, which include Maserati. Fiat spun off its Ferrari business last year.

Such a deal would also be the biggest move into automobiles by the South Korean conglomerate since Samsung Motors went bankrupt ahead on eventual sale to Renault in 2000.

Una transazione del genere in questo momento imho avrebbe senso solo se Samsung accettasse specifiche prelazioni a favore di FCA in termini di R&D a supporto del gruppo maglionato :pen:.

Modificato da pennellotref
  • Mi Piace 1

. “There are varying degrees of hugs. I can hug you nicely, I can hug you tightly, I can hug you like a bear, I can really hug you. Everything starts with physical contact. Then it can degrade, but it starts with physical contact." SM su Autonews :rotfl:

Link al commento
Condividi su altri Social

Credo che uno dei figli del proprietario di Samsung sieda nel consglio di Amministrazione di EXOR  pertanto  le specidiche prelazioni ci sono 

Penso che sia buono per MM perchè entrerebbe in un orbita completamente diversa e consona al propio settore e credo che i Koreani faranno degli investimenti importanti in Italia-

 

Ovunque tu sarai costruita ,porterai per sempre nel marchio i simboli della tua origine .

Link al commento
Condividi su altri Social

Sarebbe però un altro marchio storico italiano che finisce all'estero: così , a pelle, emotivamente, non mi piacerebbe come prospettiva.

Facile ripianare i debiti vendendo i gioielli di famiglia; fino ad adesso a Marchionne era riuscito a non vendere nulla e a rimettere in piedi la baracca.

"Bene non va, comunque non mi fermo".

( Tazio Nuvolari )

Link al commento
Condividi su altri Social

20 minuti fa, OverBoost dice:

Sarebbe però un altro marchio storico italiano che finisce all'estero: così , a pelle, emotivamente, non mi piacerebbe come prospettiva.

Facile ripianare i debiti vendendo i gioielli di famiglia; fino ad adesso a Marchionne era riuscito a non vendere nulla e a rimettere in piedi la baracca.

 

E non ti pare che sia in grado di andare avanti avendo un'idea specifica? Non mi sembra che vende a caso e compri a caso... 

;)

 

T!

  • Mi Piace 7
Factum abiit, monumenta manent.
Link al commento
Condividi su altri Social

Quale strategia ci sarebbe quindi nel vendere MM, se non quella di fare cassa ?

MM non potrebbe svolgere un ruolo importante sul fronte dell'elettrificazione e della guida autonoma ?

"Bene non va, comunque non mi fermo".

( Tazio Nuvolari )

Link al commento
Condividi su altri Social

3 minuti fa, OverBoost dice:

Quale strategia ci sarebbe quindi nel vendere MM, se non quella di fare cassa ?

MM non potrebbe svolgere un ruolo importante sul fronte dell'elettrificazione e della guida autonoma ?

 

Da sola? contro il resto del mondo? Non penso proprio. Sarebbe ben pi?u probabile che contratti con certe esclusività più la tecnologia e la ricerca Samsung fanno copia con l'esperienza AM di MM e due mezzi sani escano da campioni che falliscano del tutto contro la concorrenza. Assicurando cosi l'indipendenza e la continua evoluzione di prodotti FCA catapultando ulteriormente p.e. l'infotainment in avanti. 

 

Da soli e con la mentalité abbastanza chiusa dell' italia digitale vai a sbandare da nessuna parte... nel campo della digitilizzazione. Meglio lavorare in society e rassicurasi i posti in prima fila. 

 

T!

  • Mi Piace 9
Factum abiit, monumenta manent.
Link al commento
Condividi su altri Social

On August 6, 2016 at 08:09, vince-991 dice:

Mi pare chiaro che la vendita di MM serve a sistemare le casse di FCA. Preferirei la MM italiana ma se la sua vendita puo' servire anche a espandere le proprie capacita'. Ben venga.

Concordo, se la volontà fosse quella di rafforzarsi unendo due metà, avrebbero potuto fare come con Chrysler ovvero essere loro dalla parte degli aggregatori e non degli aggregati. 

Marxhionne ha bisogno disperato di soldi per migliorare le performance dei titoli, visto che FCA è palesemente in difficoltà: investimenti ridotti al lumicino, vendite a gonfie vele e nonostante ciò i margini sono da piangere. Senza contare i costi in costante aumento dei recall e le cause che spuntano come funghi. 

MM si vende per fare cassa (o meglio, le parti pregiate di MM), secondo il più classico modello che esista. Niente di nuovo da questo punto di vista, né di sorprendente viste le condizioni attuali. 

Penso per MM possa essere comunque positivo. Per l'Italia cambia poco, le attività che Samsung vuole rilevare sono in gran parte concentrare fuori dal paese. 

  • Mi Piace 1
Link al commento
Condividi su altri Social

Ospite
Questa discussione è chiusa.

×
×
  • Crea Nuovo...

 

Stiamo sperimentando dei banner pubblicitari a minima invasività: fai una prova e poi facci sapere come va!

Per accedere al forum, disabilita l'AdBlock per questo sito e poi clicca su accetta: ci sarai di grande aiuto! Grazie!

Se non sai come si fa, puoi pensarci più avanti, cliccando su "ci penso" per continuare temporaneamente a navigare. Periodicamente ricomparità questo avviso come promemoria.