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ZF - Arriva la sospensione in Fibra di Carbonio


Beckervdo

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ZF Concept Study At The IAA 2009: Ultralight Dampers For Micro Cars

•Saving weight - with fiber composite and functional integration

•Half of the total weight compared to today's aluminum lightweight dampers

Even after the scrappage incentive, smaller vehicle classes will still gain a larger share on the global market. Increasing vehicle weight due to better equipment and crash safety make the lightweight design approach a megatrend. At the IAA 2009, ZF presents an ultralight fiber composite damper. By using lighter materials and by integrating functions, it has been possible to halve the weight of today's aluminum lightweight dampers.

Save fuel with innovations and thereby improve profitability - this is what all new ZF developments aim at. This is not only achieved by consistently optimizing the driveline. Another contribution can be made by reducing the vehicle weight with lightweight chassis construction. At the IAA 2009, ZF showcases a lightweight concept study from chassis technology: The ultralight fiber composite damper only weighs half of today's aluminum lightweight damper. Moreover, partially sprung and unsprung masses are reduced, leading to considerably enhanced comfort.

High-quality damper

The study by ZF Sachs, the Powertrain and Suspension Components division of the ZF Group, deals with an entire suspension strut with integrated wheel carrier. Weight savings are generated by using lighter materials instead of steel parts in the piston rod, internal parts, and module assemblies on the one hand, and with the integration of functions on the other: The newly designed plastic components make previous heavy steel components like the spring cap unnecessary. Despite their low weight, plastic dampers have all the features of a modern damper; this was proven by loading calculations based on Western European road surface conditions.

"With our study on plastic suspension struts, we want to show above all how much potential there still is in terms of lightweight chassis", says Dr. Peter Ottenbruch, Head of the Powertrain and Suspension Components division. Despite the tremendous weight savings, the design is realistic and, as feasibility and cost analyses have shown, it could easily be transferred to volume production.

Optimal for A-Segment cars

The concept study takes the use in mini and microcars as a basis, with some vehicles featuring a curb weight of much less than a ton. Here, the ultralight damper supports the overall design approach in small cars: low total weight, reduced fuel consumption and CO? emissions, as well as enhanced comfort and noise insulation. In a next step, it is also thinkable to use this technology in larger vehicles.

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Via Zf.com

La prima applicazione si avrà sulla BMW Megacity

   

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Vantaggi di questa soluzione?
Beh, sensibile riduzione delle masse non sospese (cosa non da poco per la dinamica), riduzione di peso in senso assoluto, maggior rigidezza e resistenza ad agenti corrosivi.

Ovviamente se arrivi a romperla sono uccelli per diabetici... Non oso immaginare quanto possa costare... :si:

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Beh, sensibile riduzione delle masse non sospese (cosa non da poco per la dinamica), riduzione di peso in senso assoluto, maggior rigidezza e resistenza ad agenti corrosivi.

Ovviamente se arrivi a romperla sono uccelli per diabetici... Non oso immaginare quanto possa costare... :si:

Se si rompe si cambia, Punto.:roll:

Il problema è vedere COME si rompe e che DANNI potrebbe causare all'auto rompendosi.

Mi spiego.... un Ammo di metallo rompendosi, per quanto sia, credo mantenga la propria "sede" e la sua integrità pur perdendo la sua funzione ammortizzante, CREDO resti buona parte della funzione strutturale....

in un AMMO di Carbonio minimo minimo diventa una Sbrisolona......:dc:

Ma probabilmente ci avranno pensato.....o no?:pen:

Sai che cosa diceva quel tale? In Italia sotto i Borgia, per trent'anni, hanno avuto assassinii, guerre, terrore e massacri, ma hanno prodotto Michelangelo, Leonardo da Vinci e il Rinascimento. In Svizzera hanno avuto amore fraterno, cinquecento anni di pace e democrazia, e che cos' hanno prodotto? Gli orologi a cucù.( O.Welles)

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Raschiano il fondo del barile.......

Già ora se tocchi un marciapiede ti rialesano lo sfintere per benino. Con una roba simile devi far prostituire tutte le donne di famiglia per pagare il conto.

Trattandosi poi di una roba per "micro-car" siamo all'imbecillità pura

[sIGPIC][/sIGPIC]

Some critics have complained that the 4C lacks luxury. To me, complaining about lack of luxury in a sports car is akin to complaining that a supermodel lacks a mustache.

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Per mia esperienza, a quell'altezza da terra meglio il caro vecchio acciaio, comunque più robusto. L'alluminio è un buon compromesso, il carbonchio, che io sappia, non è il massimo in compressione.

Sotto i 6000rpm è un mezzo agricolo.

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Per mia esperienza, a quell'altezza da terra meglio il caro vecchio acciaio, comunque più robusto. L'alluminio è un buon compromesso, il carbonchio, che io sappia, non è il massimo in compressione.

Per le supercar può andare bene, per le auto normali credo che il gioco non valga la candela: è vero che un McPherson in carbonio sarebbe rigidissimo (forse più di un quadrilatero in acciaio), ma i costi sono proibitivi, sia in produzione, sia in caso di sostituzione ;). Meglio un buon McPherson in alluminio (es. Giulietta ;)) o un quadrilatero.

"Se passi una vita noiosa e miserabile perché hai ascoltato tua madre, tuo padre, tua sorella, il tuo prete o qualche tizio in tv che ti diceva come farti gli affari tuoi, allora te lo meriti."  Frank Zappa

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