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Inviato

Ricordiamo di riportare, ove possibile, l'articolo o almeno un suo riassunto.

Pentastar engines in Italy?

Sources have told us that a number of Pentastar engine blocks are on their way to a high-end Fiat division, along with parts from suppliers. While there are few details available yet, it appears that the block designed for a 3.0 liter variant of the Pentastar V6 — significantly, the size of the planned turbo and twin-turbo variants — is the one being shipped to Italy. We were told that the blocks are being sent as cast, and will be finished by an upper Fiat brand. When they’re done, presumably with different heads, fuel delivery, and valve activation, the engines may bear little resemblance to those used by Chrysler.

La notizia è un po' diversa da portare la produzione in Italia.

Quello che si sa è che stanno inviando in Italia una certa quantità di blocchi motore, ancora allo stato di fusioni non lavorate, e di altre parti del motore.

Vengono inviati ad una "divisione di alto livello di Fiat", quindi Maserati o Ferrari, dove sarano lavorati, forniti di testate e componentistiche specifiche.

In pratica stanno preparando la preserie dei V6 a benzina per la nuova Quattroporte.

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Inviato

Alla Fiat Sono di una perseveranza diabolica ...:martellarsi:

... Le Alfa del futuro, Mazda a parte, dovrebbero essere ingegnerizzate là. Ma io dovrei comprare un'Alfa fatta dagli ingegneri della Chrysler ?

( Cit . Giugiaro da Quattroruote )

Inviato

Sono i basamenti per la famosa linea motori per l'alto di gamma. Tutto il resto viene messo in italia.Mi pare che per la linea si parlasse di Maserati. Anche perché finirebbe su quelle auto.

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CI SEDEMMO DALLA PARTE DEL TORTO VISTO CHE TUTTI GLI ALTRI POSTI ERANO OCCUPATI

  • 1 anno fa...
Inviato (modificato)

DOpo la cilindrata 3.2 che ha debuttato negli scorsi mesi sul nuovo Cherokee, viene presentato in questi giorni anche il V6 Pentastar con la cilindrata più bassa prevista dal progetto, il 3.0.

Per ora è dedicato ai due modelli di punta Jeep sul mercato cinese.

La potenza scende a 230 CV.

Il 3.2 del Cherokee ne produca ben 275.

Il 3.6 va da 280 a 305 CV, a seconda dell'applicazione.

Chrysler retires an old engine; all V-6s now are Pentastars

DETROIT -- The last of Chrysler Group's old V-6 engines has been replaced with a 3.0-liter version of the Pentastar V-6 that is being launched first in China.

Chrysler introduced the engine today in the 2014 Jeep Wrangler and Grand Cherokee at the Chengdu Motor Show in China.

Chrysler makes the engine in Trenton, Mich., and ships it to China. Production started on July 3, and the first engines were shipped to China July 22, Chrysler said today.

The engine, based on the same compact 60-degree architecture as the 3.6-liter V-6 used on such vehicles as the Chrysler Town & Country and Ram Pickup, is rated at 230 hp and 210 lbs.-ft. of torque.

With the addition of the 3.0-liter, all Chrysler's V-6 engines are in the Pentastar family. Pentastars are used in 16 models in 11 segments.

Chrysler began production of the Pentastar engine family in March 2010 and has been gradually phasing out production of seven older V-6 engines.

Modificato da Regazzoni
Inviato

dunque, se è realizzato come il 3,2 esternamente mantiene le stesse dimensioni del 3,6; cioè la riduzione di cilindrata viene effettuata usando delle camicie più piccole e/o accorciando la corsa, esternamente il basamento mantiene le stesse dimensioni.

quello che mi chiedo è: di quanto cambia il peso, tra una variante e l'altra?

...

Inviato (modificato)
dunque, se è realizzato come il 3,2 esternamente mantiene le stesse dimensioni del 3,6; cioè la riduzione di cilindrata viene effettuata usando delle camicie più piccole e/o accorciando la corsa, esternamente il basamento mantiene le stesse dimensioni.

quello che mi chiedo è: di quanto cambia il peso, tra una variante e l'altra?

Il 3.2 ha alesaggio ridotto (5 mm), ma corsa identica al 3.6.

Per il 3.0 provo a cercare qualche dato dettagliato.

P.S.

Non ho trovato informazioni ufficiali su alesaggio e corsa, ma solo i dati completi di potenza e coppia massima.

The 3.0-liter V-6 generates 230 horsepower at 6,350 rpm. Its peak torque – 210 lb.-ft . (285 Nm) – arrives at 4,400 rpm.
Modificato da Regazzoni
  • 1 anno fa...
Inviato

MASERATI'S SECRET : CHRYSLER MAKES ITS ENGINE BLOCKS

Hiding beneath the hood of some of Maserati's best-selling sedans beats a secret heart of Detroit iron -- or rather, Detroit aluminum.

During the summer, workers at Chrysler Group's Trenton Engine Complex in suburban Detroit with no fanfare have been machining aluminum 3.0-liter V-6 engine blocks under the supervision of Ferrari engineers.

The blocks -- cast in Chrysler's foundry in Kokomo, Ind. -- are being shipped to Ferrari S.p.A. in Maranello, Italy, where they are finished for installation into Maserati's flagship Quattroporte and its new, hot-selling entry-level sedan, the Ghibli.

It's the first time that Chrysler -- now a wholly owned subsidiary of Fiat Chrysler Automobiles -- has had a hand in producing engines for its parent company's luxury nameplates.

Brian Harlow, global head of powertrain manufacturing engineering for the now-combined automakers, said Chrysler is machining about 50 engine blocks per day for Maserati and soon will expand that to 80.

"It's been a real opportunity for us to learn what it means to work on high-performance engines," Harlow said.

"The level of quality is just supreme. We're going to benefit on our standard engines just because we're working on this smaller engine on a higher level."

The engine blocks are a source of pride for workers at Trenton Engine, which has built some legendary Chrysler engines, such as the Slant Six, an inline six-cylinder engine, and the 440 -- the largest V-8 ever made by Chrysler. Workers have placed signs around the plant touting it as Ferrari-certified and displaying the brand's famous prancing horse logo.

The block of the 3.0-liter V-6 is all aluminum with cast-in steel cylinder liners. Harlow said both the casting and the machining of the blocks are done to exacting tolerances.

"We collect more data on a piece-by-piece basis than on anything else that we do," Harlow said.

He said the V-6, with twin turbochargers, was designed by Ferrari and also is being machined in Europe by supplier Weber Automotive GmbH. But demand for the Maserati sedans began outstripping Weber's ability to keep up earlier this year.

That's when FCA's top leadership, including CEO Sergio Marchionne, looked to capacity in North America to fill the gap.

"It's a sensitive thing," Harlow said.

"We're Chrysler; they're Ferrari and Maserati. In no way do we want to impact in any negative way the image of either of those. We wanted to make sure we were getting it right, and we did. There's only one standard which we go by, and that's the Ferrari standard. They do not compromise."

Harlow said the interaction with Ferrari engineers "has been a good, collaborative effort," and some of the practices have been incorporated into Chrysler's other engine production.

http://www.autonews.com/article/20140908/OEM01/309089978/maseratis-secret-chrysler-makes-its-engine-blocks#

... Le Alfa del futuro, Mazda a parte, dovrebbero essere ingegnerizzate là. Ma io dovrei comprare un'Alfa fatta dagli ingegneri della Chrysler ?

( Cit . Giugiaro da Quattroruote )

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