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v13

[RETROSPETTIVE] I lavori di Enrico Fumia

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posso aprire un piccolo OT su Fumia da non esperto in materia? Mi potreste citare qualche esempio di suo design molto riuscito?


PS: Non menzionate la Y per favore (so che c'è a chi piace molto, io non sono fra quelli. Per me ha ottime proporzioni e alcuni dettagli riusciti, ma in generale un design barocco insopportabile, ma non è questo il punto).

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10 minuti fa, v13 scrive:

posso aprire un piccolo OT su Fumia da non esperto in materia? Mi potreste citare qualche esempio di suo design molto riuscito?


PS: Non menzionate la Y per favore (so che c'è a chi piace molto, io non sono fra quelli. Per me ha ottime proporzioni e alcuni dettagli riusciti, ma in generale un design barocco insopportabile, ma non è questo il punto).

Come dici tu la Y non è male ma troppo barocca. Credo che la 164 e la GTV siano i suoi lavori migliori

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21 minuti fa, v13 scrive:

posso aprire un piccolo OT su Fumia da non esperto in materia? Mi potreste citare qualche esempio di suo design molto riuscito?


PS: Non menzionate la Y per favore (so che c'è a chi piace molto, io non sono fra quelli. Per me ha ottime proporzioni e alcuni dettagli riusciti, ma in generale un design barocco insopportabile, ma non è questo il punto).

alfa gtv 916 - alfa 164, poi è vero la libra stile y non è bella ma come detto sopra mancava già la base oltre i particolari di design

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1 ora fa, v13 scrive:

posso aprire un piccolo OT su Fumia da non esperto in materia? Mi potreste citare qualche esempio di suo design molto riuscito?

 

Immagine correlata

 

:mrgreen:

 

Scherzi a parte, benché mai andata in serie, trovo molto bella anche questa quasi quarantenne:

 

Risultati immagini per audi quartz

 

Oltre alle già citate, naturalmente ;) 

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ok, grazie. certo che passare da una roba lineare, coerente, scultorea (164, che era quasi perfetta) a roba ondulata e piena di dettagli piatti o arzigogolati, ce ne vuole...

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1 ora fa, v13 scrive:

ok, grazie. certo che passare da una roba lineare, coerente, scultorea (164, che era quasi perfetta) a roba ondulata e piena di dettagli piatti o arzigogolati, ce ne vuole...

aveva disegnato anche una sprint per quattroruote una cosa immonda che la mito è un capolavoro, magari qualcuno la recupera, segno che aveva perso la verve e il senso del gusto ma pure giugiaro fece robe immonde per poi ritrovare la strada , non sempre si fa dei capolavori

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aveva disegnato anche una sprint per quattroruote una cosa immonda che la mito è un capolavoro, magari qualcuno la recupera, segno che aveva perso la verve e il senso del gusto ma pure giugiaro fece robe immonde per poi ritrovare la strada , non sempre si fa dei capolavori
Si era davvero terribile con il trilobo nella fiancata!

comunque i buoni lavori di fumia sono 164, gtv 916 e y e mi pare anche gli interni di maserati gt 3200

Anche lybra by fumia (non quella deliberata) era molto interessante, la considererei nel complesso riuscita, soprattutto nel posteriore era bello il concetto di coda tronca

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ricordo un titolo non so se di Lercio o The Onion, non ricordo di che artista si trattava ma va bene uguale:

 

Cronaca
Noto designer Fumia operato alla vista rinnega gli ultimi 30 anni di carriera
"Ma cos'è questa merda?!" pare abbia esclamato dopo aver trovato sullo scaffale di casa un catalogo dei suoi lavori

 

:-D

Edited by v13
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      Sources:
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      http://www.automobili.ru/themes/design/elegant-like-a-pickup-truck-fiat-fcc4-concept2014/
      pinterest.com

       






      FIAT Toro design story
      Source: http://www.carbodydesign.com/2016/04/fiat-toro-design-story/
       
      Fiat Toro: design story

      Fiat, Toro Automotive Design , Production Cars 14 Apr 2016 – carbodydesign.com

      Launched early this year, the Fiat Toro is a multifunctional vehicle, combining the qualities of a SUV, a pickup truck and a passenger car.

      Targeted to the Brazilian market, the pickup is 4,915 mm long, and has a double cabin 4-door pick-up truck configuration, and is based on the group’s modular and flexible Small-Wide platform.

      In this case the platform has been extended to generate a greater body, with load bay, forming a reinforced self-supporting structure, with extensive use of advanced materials, such as high-strength steel.

      The design was developed in Brazil at Fiat Latam, and targets a global audience by offering a bold and imposing yet modern look.

      Read below more details on the design, or check the extensive gallery of design sketches and photos of the design team and the design process.

      Concept

      The original brief was to combine agility, functionality, robustness and comfort, concepts that seems to be antagonistic.

      The designers at the Giovanni Agnelli Development Pole, in Betim (MG) were tasked to create an all-new car, that would be a benchmark of the new phase of the FCA.

      While the pickup truck segment originated as a pure commercial vehicle niche,  during the 70s and 80s more and more luxurious finishing features were included.

      However, when the Latam designers researched and analyzed the current customer demands, they found out that existing products do not meet all needs, and realized they needed to rethink the concept of a pickup truck, reaching a new level.

      “This becomes clear when you compare the design of a traditional pickup truck with the design of the Fiat Toro. With the dimensions and shapes better suited to the current customer demands, the volumes were reconsidered and optimized to balance shape and function.”

      Exterior Design

      The exterior is characterized by a bold, muscular design, with rugged plastic protections surrounding the entire body. Among the distinctive features is the split load bay tailgate, patented by FCA.

      The front end design represents a new design concept of Fiat. It introduces the Split Lighting concept, with the optical group divided into an upper and a lower assembly.

      The top one, integrating position and turning signal LED lights, has a serious look and conveys a sense of speed and elegance.

      The lower optical group, with the long range lighting functions, is integrated with the main grille, with horizontal bars.

      On the sides, the high waistline and muscular wheel-arches deliver a feeling of dynamism, strength and protection.

      “However, when we elevate the car’s waistline, we are increasing the visual mass, making it hard to keep things balanced, light and fast. Therefore, our team worked on different surfaces and the idea of faster and more sculptural vehicle was reinforced. Strength, speed, elegance and lightness. The Toro speaks for itself.”

      There was also a challenge in the rear design to innovate in a surface that is traditionally flat and in a separated cargo compartment.

      First, the way to open the back cover has radically changed. Then, the door was divided in two to provide a more practical and ergonomic use, something unprecedented in the segment.

      “The Wrap Around concept , which involves with speed and connects all the elements of the outer surface of the Toro uses this curvature and fully integrates the rear design to the rest of SUP, an exclusivity in the segment,” says Daniel Dozza Gerzson, lead designer of the Fiat Toro.

      As well as in the external design, Fiat was looking to combine strength and refinement: a combination between the needs of heavy lifting or urban light usage.

      The main concern of the internal design is to create the feeling of protection and comfort, with a lot of sophistication and technology.

      “We needed to provide comfort, refinement and quality to the vehicle’s interior, these are the items that SUV customers value and the medium-sized pickup trucks dot not offer,” adds Juliano Vilas Boas, lead designer of the Fiat Toro.

      The Wrap Around concept is also seen in the cabin. It involves with speed and subtly connects the body panel with the door panels. The strength is expressed in the frames of the ratio, air vents, climate controls, speakers and door handles, which were designed as if they were sculpted metal.

      The other features of the vehicle€™s interior follow the same design concept, combining strength with fluidity. As in the steering wheel, with a good grip ring and flat base, inspired in the competition cars. Not to mention the new seats and the position of the shifter, which also add the ability to provide more pleasure and sportiness while driving the Toro – unlike other pickup trucks in Brazil.

      The technology in the vehicle’s interior is present in 7 inches display in the cluster, as well as in the electric sunroof, dual zone digital air conditioning, air conditioned center console and other unusual refinements in pickup trucks.

      Colors and finishing

      The colors and the finishing of the Toro aim at achieving a balance between the strength, speed and elegance concepts.

      The metallic paint colors and the earthy tones underline the idea of robustness. The designs of the fabrics and the contrasts of colors provide modernity. And the refinement is clear in the care in the details as a whole.

      “It is important that the finishing convey the content package that we are providing to the customer on this pickup truck. To this end, we thought outside the box. A pickup truck do not need to a ‘brave’ finishing. We used provocative colors, and we created a warm and comfortable interior ambience,” says Valeria Carvalho Santos, Color & Trim designer at FCA.

      In the Freedom version, the greatest inspiration was the dynamism. The outstanding design of the car seat fabrics, the glossy black panel and the anodized silver details create the ambience for that consumer who wants a robust pickup truck, but different from the usual.

      The Volcano version expresses the achievements of the consumer who chooses a pickup truck for all occasions. The vehicle’s interior has two tones in the panel and details in metallic brown in the radio parts and in the fabrics, creating a friendly and strong atmosphere.

      The Opening Edition Special Series was inspired by the desire. The use of wine color elements in the panel and in the seats resulted in a luxurious and bold ambience.

      The range of external colors of the Toro was also designed thinking in the scenarios where the vehicle interacts, reinforcing the personality. The Horizon Brown, Tribal Red and Botanic Green colors are the highlight.

      The grille at the front painted in glossy black, in addition to chrome elements in the bumper, side moldings and door handles provide excellent finishing to the top-of-the-line models. The diamond wheels reinforce the grandiosity of the vehicle, as well as the steel crankcase protector in the Freedom Diesel and Volcano versions, providing more robustness. It is also worth mentioning the roof bars painted in silver aluminum, the mirrors in glossy black and the tinted flashlights.


       

       

       
      Design Team:

          Peter Fassbender – Head Design Latam

          Manuel Alexandre – Chief Exterior Designer

          Rafael Peixoto – Chief Interior Designer

          Alexandre Maxwell – Project Manager

          Fabio Bastos – Exterior Designer

          Daniel Gerszon – Exterior Designer

          Bruno Said – Interior Designer

          Artur Mello – Interior Designer

          Juliano Villas Boas – Interior Designer

          Valeria Santos – Designer Color and Trim

          Isabella Vianna – Chief Designer Color and Trim

          Marco Batista – Virtual Designer

          Leonardo Queiroz – Graphic Designer

          Celso Morass – Modelshop

          Paulo Nakamura









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